پرهامپرهام، تا این لحظه: 12 سال و 17 روز سن داره

سخت اما شدنی؟!!(پرهام)

https:www.aparat.com91parham

واکسن كودك و تب كردن پدر و مادر!!

1391/10/10 13:37
نویسنده : پرهام ,مامانش
2,987 بازدید
اشتراک گذاری
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز



1- چرا بايد واكسن بزنيم؟


براي اينكه بدن ما در برابر بيماريهاي شناخته شده اي كه به راحتي منتقل مي شوند آسيب پذيره پس با واكسن بدن خود يا فرزندانمان را از مرگ يا ناقص شدن نجات ميدهيم.


2-واكسنهاي ايران از كجا تامين مي شوند؟


خوشبختانه تقريبا" تمام واكسنهاي مصرفي در برنامه واكسيناسيون كودكان در ايران توسط دو موسسه سرم سازي رازي و پاستور توليد مي شودالبته واكسن هپاتيت ب فعلا" از كشور كره و واكسنهاي ام ام آر و دو گانه و سه گانه در برخي موارد از توليدات كشور هند استفاده مي شود كه همگي واكسنهايي با كيفيت مي باشند.


3-آيا واكسن مختص كودكان است؟


خير واكسيناسيون از ابتداي تولد تا دوران كهنسالي را شامل مي شود به نحوي كه تمامي واكسنها تا شش سالگي تكميل مي شود اما براي يادآور واكسن ديفتري و كزاز هر 10 سال يكبار بايد تكرار شود تا در طول زندگي فرد به اين بيماريها مبتلا نشود.


بعضي واكسنها نيز در موارد خاص تجويز مي شوند مانند:


مننژيت و ديفتري و كزاز براي خدمت سربازي يا آنفلوآنزاي انساني در فصل پاييز و زمستان براي افرادمبتلا به بيماري خاص يا سالخورده ، واكسيناسيون در هنگام همه گيري هاي يك بيماري مثل مننژيت يا سرخك و ....


4-جدول واكسيناسيون كودكان در ايران به چه صورتي است؟


مامانها و بابا هاي عزيز اين اعداد را هميشه به ياد داشته باشيد:


صفر - دو - چهار - شش - دوازده - هيجده و شش سالگي.


حدستون درسته اين زمانهايي هست كه شما بايد فرزند دلبندتان را براي واكسيناسيون به مراكز بهداشت يا خانه هاي بهداشت يا درمانگاههاي محلتان ببريد.زمان

 

واكسن ها بدو تولد قطره فلج اطفال – واكسن هپاتيت – واكسن ضد سل.
دو ماهگي قطره فلج اطفال – واكسن هپاتيت –واكسن سه گانه.
چهارماهگي قطره فلج اطفال – واكسن سه گانه . 
شش ماهگي قطره فلج اطفال – واكسن هپاتيت –واكسن سه گانه. 
دوازده ماهگي واكسن ام ام آر.
هيجده ماهگي قطره فلج اطفال – واكسن سه گانه -واكسن ام ام آر.
شش سالگي قطره فلج اطفال – واكسن سه گانه.

واكسن قطره فلج اطفال: دو قطره از واكسن را در دهان كودك چكانده مي شود.

واكسن هپاتيت ب :محلول واكسن را بايد در عضله ران بچه ها تزريق كرد.

واكسن ضد سل : اين واكسن در زير پوست بازو به آرامي و با ظافت تزريق مي شود.

واكسن سه گانه : اين واكسن بسيار مهم است زيرا كودك را از ابتلابه بيماريهاي ديفتري ، كزاز و سياه سرفه محافظت مي كند ، اين واكسن را در جلو
عضله ران كودك تزريق مي كنند.

واكسن ام ام آر : اين واكسن كودك را از بيماريهاي سرخك ، سرخجه و اوريون محافظت مي كند.

5-گريه ها و شب زنده داري بعد از واكسن! مقصر كيست؟

شايدحرفهايي چون دست فلاني براي تزريقات سبكتره را از اين و آن شنيده باشيم گذشته از صحت و سقم اين مسئله بايد در نظر داشت كه همه واكسنها به نحوي بر روي كودك خردسال تاثير مي گذارند و بايد چنين باشد چرا كه همين گريه ها و تب كردن ها در اكثر موارد به خاطر تاثير كردن واكسن مي باشد، از اينرو در موارد تب خفيف يا گريه قابل كنترل نبايستي نگران شد و يا كسي را به سنگيني دست محكوم كرد.در مورد تب بعد از واكسيناسيون مي توان از قطره استامينوفن به تعداد 2 برابر وزن كودك برحسب كيلوگرم استفاده كرد مثلا" براي كودك 5 كيلويي 10 قطره و براي كودك 6 كيلويي 12 قطره و به همين ترتيب. در صورت التهاب و قرمزي ناحيه تزريق از كمپرس سرد و در صورت التهاب و سفتي ناحيه تزريق از كمپرس گرم استفاده نماييد. البته در صورت آرام نشدن كودك مانند جيغ ممتد و گريه به مدت چند ساعت متوالي و يا تب بالاي 40 درجه بايستي حتما" به يك پزشك يا فرد تزريق كننده واكسن مراجعه كنند.در يك جمع بندي كلي هيچوقت نميتوان فوايد واكسيناسيون براي كودك را به خاطر عوارض ناچيز آن ناديده گرفت.

6- اگر فراموش كردم واكسن بچه ها را در تارخ هاي ذكر شده بزنم چكار كنم؟

در صورت فراموشي يا گرفتاري والدين يا كودك و عدم مراجعه به مركز بهداشت جهت واكسيناسيون سطح ايمني كودك پايين مي آيد به همين خاطر بايد هرچه زودتر نسبت به ادامه واكسيناسيون اقدام كند ، اما به خاطر تاخير ايجاد شده به نوبت اضافي واكسن نيازي نيست و همان نوبت هايي كه در جدول بالا ذكر شد كافي است.

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)